1. Nie porównuj matematycznych umiejętności swojego dziecka z umiejętnościami jego rówieśników. W jednej klasie różnice rozwojowe między uczniami mogą sięgać dwóch lat. Daj dziecku czas. Nie zakładaj, że będzie myśleć jak mały dorosły.
  2. Kiedy dziecko przychodzi i mówi, że nie rozumie zadania, nie pytaj:, „czego nie rozumiesz?” Ono tego nie wie. Rozmawiaj z nim, aż dojdziesz do tego, co sprawia mu trudność. Nie lekceważ jego pytań, odpowiadaj na nie cierpliwie, używając prostych terminów.
  3. Pozwól dziecku pomagać sobie w liczeniu za pomocą prawdziwych przedmiotów lub palców. To nic złego.
  4. Jeśli dziecko udziela złej odpowiedzi na pytanie, nie krytykuj. Powtarzaj z nim tyle razy doświadczenie, aż samo odkryje właściwą odpowiedź.
  5. Nie używaj gotowych zeszytów z zadaniami, zwłaszcza takich, w których aktywności ograniczają się do wypełniania rubryczek czy przyklejania naklejek. W zamian używaj patyków, żołędzi, kasztanów, fasolek. Szukaj matematyki wokół: na spacerze wyszukujcie kwadraty, koła, trójkąty. Licz kroki, ptaki na gałęzi.
  6. Graj z dzieckiem w gry. Ucz je przegrywać i radzić sobie z porażką. Wspieraj emocjonalnie w takich sytuacjach, zachęcaj do ponownej próby po przegranej.
  7. Nie dawaj gotowych zadań do rozwiązywania, zamiast tego zachęcaj, by dziecko samo wymyślało zadania dla rodziców.
  8. Czasem celowo popełniaj błędy, zachęcaj dziecko, by je odnajdywało.
  9. Nie dawaj gotowych faktów do zapamiętania, ale problemy do rozwiązania. Zachęcaj, by dziecko samodzielnie wyciągało z nich wnioski.
  10. Nie wyręczaj swojego dziecka, mimo że sam zrobisz wszystko szybciej i lepiej. Ucz samodzielności i tego, że czasem popełnienie błędu uczy więcej niż perfekcyjne wychowanie.

Autorem rad jest prof. Edyta Gruszczyk-Kołczyńska. Pedagog, autorka wielu publikacji poświęconych niepowodzeniom szkolnym dzieci. Od wielu lat wprowadza swój autorski program wspomagania rozwoju umysłowego dzieci i matematycznych uzdolnień w przedszkolach, od niedawna robi to też w szkołach. Kieruje katedrą Wspomagania Rozwoju i Edukacji Dzieci w warszawskiej Akademii Pedagogiki Specjalnej.

 

Rozmowa Olgi Woźniak z profesor E. Gruszczyk-Kolczyńską „Każdy ma talent do matematyki” w Gazecie Wyborczej nr 212/2013.

Zapraszamy do lektury.

 

Jest możliwość przesłania skanu artykułu na życzenie czytelnika.